Techniek kitebuggy

Eerste beginselen van buggyen :

Voor je gaat buggyen moet je eerst een zijn met je vlieger. Belangrijk is dat je de techniek van het powerkiten onder controle hebt en kennis hebt van de veiligheidsregels binnen de kitesport . Zorg dat je uw kite kunt sturen waarheen jij wil en ook dat je weet waar de no- power zone is, als er een is.

No power zone

Er van uitgaande dat de wind in je rug waait. Laat je kite omhoog. Hij moet nu recht omhoog de lucht ingaan tot hij boven je staat. Normaal is dit de relaxte positie van jou kite , hij stopt en de kracht gaat van de lijnen af. In de meeste gevallen bij flexi’ s en delta vliegers is dit ook zo, maar bij een nasa wing of C-quad  is de vlieger in deze positie ook nog krachtvol en kan hij je verticaal liften.

Hoek van de wind

Stuur je kite naar de uiterste posities links of rechts. Er komt een bepaald punt dat je kite niet meer verder wil en in sommige gevallen zelfs inklapt en uit de lucht valt. Dit punt is de uiterste windhoek.

Windraam

Het centrum van het windraam is de power zone. Dit is het punt waar je de hoogste snelheid kunt halen als je aan het buggyen bent. Als je weet waar de limiet ligt kun je geleidelijk aan meer kracht op de buggy zetten door dichter naar de power zone te gaan vliegen.

Zo nu zijn we klaar! Je hebt een buggy en een kite uitgekozen, je kent het bereik van je kite, ready to go.

Neem de eerste malen een kleinere kite , deze kun je makkelijker onder controle houden. Als je een kleinere kite gebruikt en je kunt deze in alle windhoeken vliegen , stap dan over op een iets groter formaat.

De eenvoudigste manier om te starten met buggieën is met een lichte rugwind (dit maakt het makkelijker om in beweging te komen ) Beweeg je kite van boven naar onder , hou in het begin altijd één oog op je vlieger gericht. Probeer om je kite in het buitenste deel van de power zone te houden, dit lukt het best door hem hoog te houden en altijd iets voor je. Ga nooit naar de vlieger toe rijden je haalt dan je vlieger in en je verliest de spanning op je lijnen , daardoor wordt deze onbestuurbaar en zal neerstorten.

Tijdens je eerste ervaringen met je buggy, is het meest frustrerende dat als je net lekker comfortabel zit , jou kite te ver uit de wind is ( achter jou ) en je geen kracht meer vooruit hebt, als je nu probeert kracht op je vlieger te krijgen is de kans zeer reëel dat je achterwaarts uit je buggy rolt. Als je gaat zitten en denkt dat het niet zo’n vaart zal lopen lig je waarschijnlijk al op je rug.

Om te rijden ,draai je kite in het windraam en de kracht die hij ontwikkeld moet jou en je buggy vooruit trekken, hij moet nu gaan rollen. De reden om dje buggy een klein beetje in de wind te zetten ( wind af ) met het voorwiel is om hem makkelijker aan het rollen te krijgen, als je vertrokken bent moet je proberen dwars op de wind te gaan rijden.

Eenmaal onderweg is het heel belangrijk dat je alles in de gaten houd, je mede vliegeraars, buggy’s, wandelaars, obstakels op het strand, diepe plassen en je eigen kite .  Hou er altijd rekening mee dat je ( snel ) rijd. Zoals met alle nieuwe dingen is dit iets dat makkelijk kan worden vergeten in alle spanning, maar denk aan alle problemen die je kunt veroorzaken aan jezelf en aan andere, doe voorzichtig je kan beter op tijd remmen en stoppen voor dat je wat of iemand raakt raakt.

Als je wat meer vertrouwen hebt in je eigen kunnen , beweeg dan je kite iets meer naar het centrum van het windraam en probeer jou buggy , 90 graden t.o.z. van je kite te houden, je zult nu zien dat de snelheid toe neemt. Zet je kite niet vol in de wind voordat je zeker weet dat je voldoende controle heb over je vlieg en stuur gedrag.

Als je na enkele kilometers rijden , denkt het is wel een eind om terug te moet lopen, zul je moeten keren en dat is makkelijker gezegd als gedaan.

De theorie

Start met het weg draaien van de vlieger uit de wind. Op het zelfde moment zet je je vlieger meer naar boven. De buggy zal nu langzamer gaan rijden, de kracht op het lichaam zal toenemen. Als je genoeg bent afgeremd om een gecontroleerde draai te maken begin je met de vlieger in de richting te sturen waar je naartoe wilt, tegelijkertijd stuur je de buggy ook die kant op (als je je linker voet naar voren duwt draai je naar rechts). Als je gedraaid bent in de richting die je op wil rijden , stuur dan je kite weer helemaal in de wind en zal je merken dat je rijsnelheid weer toeneemt.

Oefenen

Draaien is een van de lastigste oefeningen om te doen. Je zult merken dat als je uw kite te ver achter je , in de wind zet, met de buggy nog in de oorspronkelijke rijrichting, jou kite en de buggy ieder een eigen leven gaan leiden met jou er midden in. Je zult merken dat je er achterwaarts wordt afgetrokken of in het beste geval dat je achteruit begint te rijden. Meestal eindigt dit achter je buggy ! Als je te vroeg keert met je buggy zal jou kite nog verder willen in de richting die hij vliegt, dit met het gevolg dat je wederom gelanceerd wordt van je buggy !

Als jou kite aan zijn opwaartse gang  bezig is, zal de kracht afnemen, gebruik dit moment van windstilte om je in positie te zetten met je bips stevig in het zitje. Het is maar een klein moment maar dit moet genoeg zijn. De draai van de buggy is het makkelijkst in de richting van jou kite , met een snelle beweging want als je te ver in de richting van je kite rijd , zal je de spanning op je vliegerlijnen verliezen en verlies je de controle over de vlieger .

Let wel op dat je genoeg ruimte heb om een draai te maken zodat je niet op een of ander obstakel botst of met je kite op één of ander terras of weg beland. Als de snelheid van de buggy hoog is zal het altijd lastiger zijn om een draai te maken, zorg dus als beginner altijd dat je een lage keersnelheid hebt. Als je de bocht te ver door zet zal je van je kite weg rijden met als gevolg , ja alweer, dat je er achteraf wordt getrokken.

Laat dit alles je niet frustreren, lach er om en eens je de techniek onder de knie hebt is alles vergeten. Als je een meer ervaren buggieër kent of bezig ziet , vraag hem dan om te kijken wat je fout doet en hoe je dit kunt verbeteren, het is vaak makkelijker om van een afstand te zien wat er fout gaat dan te blijven doorploeteren. Of je kan altijd deelnemen aan één van onze buggyclinics.

Als je de techniek onder de knie hebt en ettelijke kilometers op je teller zul je merken dat ZZZZZZzzzzzzzzzz dit vrij saai wordt alleen maar heen en weer rijden !

Je kunt alle kanten oprijden (in theorie)

Wind op

Om met de buggy op wind te gaan , stuur je de buggy in de richting van waaruit de wind waait. Tegelijkertijd stuur je de vlieger iets meer naar voren als bovenstaand omschreven. Als je normaal van links naar rechts gaat zul je de vlieger recht in het centrum vliegen. Als je wind op rijd zul je uw kite rechts van het centrum moeten vliegen. Dit helpt om de zijwaartse beweging te voorkomen. Hoe meer je tegen de wind in rijd hoe langzamer je gaat , of zelfs tot stilstand komt . In een wedstrijd kan dit het verschil zijn tussen winnen en verliezen. Je kan dan beter een zigzaggende koers rijden, je gaat dan bij elke draai schuin wind op rijden in plaats van helemaal wind op , de extra afstand zul je door een veel hogere snelheid helemaal goed maken.

Wind af

Als je probeer wind af te rijden zal je merken dat dit moeilijker is dan je denkt , als je te snel naar je kite toe rijd , komen de lijnen slap te staan en zul je uw eigen kite overrijden. Probeer altijd in een hoek te rijden van de vlieger af, met de zelfde zigzaggende beweging als omschreven bij wind op kom je ook hier waar je wilt zijn.

Alles bij elkaar

Je kunt nu in alle richtingen rijden dwars op de wind, wind op en wind af. Zet nu voor jezelf drie punten uit en probeer deze triangel te rijden in een zo snel mogelijke tijd je zult merken dat je dit steeds sneller kan en je steeds minder hoeft te zigzaggen naar mate je uw kite en de buggy beter onder de knie krijgt. Probeer ook eens de andere kant rond te rijden je zult merken dat dit een heel ander paar mouwen is. Met al van variaties kan je zo het buggyrijden spannend houden.

Ride safe !!!

 

  [like]