Techniek powerkiten

De powerkite of traction kite is een vlieger die ontworpen is om trekkracht te leveren en om zo de mens te helpen bij verplaatsingen. Ben je een volkomen leek binnen de kitesport , dan raden wij jou aan om eerst even kennis te maken met het powerkiten via een korte initiatie. Dit zal u helpen met de verdere keuzes die u moet maken  binnen deze fantastische sport.

Powerkites zijn er in twee belangrijke vormen: de foilkite ( open of gesloten cellen ) en de leading edge inflatable kite (tube-kites). Er zijn verschillende controlesystemen mogelijk , handels , bar of depowerbar . De afmetingen van een powerkite verschillen sterk per merk en variëren tussen de 0,6 m² tot meer dan 21 m², het spreekt voor zich dat deze grote kites meer ervaring vereisen.

Vanwege de grote kracht die de powerkites kunnen opwekken, moet de sport ernstig worden beoefend in een veilige omgeving en met goed materiaal. Een helm is aan te raden en zelfs op het water verplicht bij gebruik van een boardleash.

Deze vorm van kiten kan overigens voor zowel de kiter, als zijn omgeving gevaarlijk zijn. Het  powerkiten wordt dan ook tot de extreme sporten gerekend , toch zijn er ook verschillende takken van deze sportbeoefening die minder gevaarlijk zijn. Zoals trainingkiten en bodydraging. Powerkites worden zeer dikwijls samen gebruikt met een buggy of board.

Voor men aan de praktische kant van het powerkiten begint , moet men eerst wat theoretische kennis en basisregels leren. Zodat men veilig aan de slag kan.

Zorg ervoor dat je alles ( kite , lijnen , harnas , helm , ……. ) gedubbelcheckt hebt voor je gaat starten met kiten. Het makkelijkst / veiligst is als men met twee is , de één kan de kite vasthouden tijden het starten en mocht er wat misgaan , dan is er altijd iemand aanwezig om je ter hulp te snellen.

Starten / landen powerkites :

Om je kite veilig te starten, moet je er voor zorgen dat je in de juiste hoek staat ten opzichte van de wind , je kite licht haaks op de wind. De kiter geeft altijd het starteken , als je kite start stuur je hem naar het einde van het windvenster , hier heeft je kite het minste kracht. zo kan je hem gecontroleerd op 12h zetten. Laat je je kite door het midden van het windvenster starten , dan zal hij zijn maximale kracht ontwikkelen en is de kans zeer groot dat je op uw buik je kite achterna gaat.

Als je na je kitesessie wil stoppen , gebeurd de handelswijze net omgekeerd. Je stuurt je kite naar de rand van het windvenster en je zal merken dat je kite vanzelf stopt met trekken . Zo kan je hem gecontroleerd naar beneden sturen. Je assistent neemt dan je kite aan en kan hem mooi op de grond leggen. Als je uw kite door het midden van het windvenster probeert te landen , zelfs als dit jou zou lukken , zal dit heel veel kracht vergen.

Sturen powerkites :

Het sturen van jou kite maakt theoretisch geen verschil of je nu met een gewone matras vliegt of met een depowerkite. Praktisch gezien zijn er wel enkele verschillen.

 Tweelijners : Het sturen van je kite gebeurd door je stuurlijnen aan te trekken. trek je met je linkerarm , dan zal jou kite een bocht maken naar links , trek je met je rechterarm dan zal hij naar rechts gaan. Afhankelijk van de grote van de verplaatsing van je arm , zal hij een grote of kleine bocht maken. Het is de bedoeling dat je tijdens het kiten je beide armen , bijna gestrekt voor jou uithoudt. Dit is het minst vermoeiend. Tijdens het sturen van je kite verplaats je uw arm naar je toe , net zoals bij het sturen van een fiets. Als je uw arm naar buiten beweegt zal dit geen effect hebben op de vliegrichting van je kite.

Drielijnskites : dit zijn eigenlijk gewoon tweelijns powerkites maar hebben een derde lijn die dienst doet als safety. Deze wordt via een polsband bevestigd en mocht je de controle over je kite verliezen zal deze ervoor zorgen dat je kite als een zakdoek uit de lucht valt.

Vier- / vijflijnskites : deze categorie moeten we ook weer indelen in twee verschillende soorten , power en depowerkites. Het grote verschil is dat men powerkites op handels vliegt en men remlijnen gebruikt. Waardoor men de kite kan afremmen in vliegsnelheid , maar waardoor de trekkracht wel toeneemt. Depowerkites daarentegen hebben een depowerbar , waarmee men de kite meer of minder kracht kan geven en zo meer lift of snelheid uit de vlieger halen.

Het sturen van je kite door middel van handels , doe je door de remlijnen ( onderste lijnen ) aan te spannen. In tegenstelling tot de tweelijner , ga je nu enkel met je handels bewegen , dit maakt preciezer en sneller sturen mogelijk. ook heb je met een vierlijnskite meer controle over het vlieggedrag van je kite. Bij grotere kites gebruikt men vaak een harnaslijn ( touwtje tussen de twee handels ) , zo kan men de kite inhaken aan het harnas en wordt de kracht op je armen flink gereduceerd.

Het vliegen van depowerkites dient altijd ingehaakt te gebeuren. Het kan zijn dat men tijdens een trick de kite uithaakt , maar daarna zal men de kite terug inhaken. De kite wordt gestuurd door middel van een bar , door deze bar links of rechts aan te trekken zal de kite draaien. De kracht van je kite kan je ook in zekere mate bepalen met je bar , bar naar jou toe is meer kracht en visa versa.

De vijfde lijn op depowerkites heeft vooral een safety doel , bijna alle C-shapes hebben tegenwoordig een vijfde lijn . De vijfde lijn geeft een goede depower als je in nood de quick release activeert, hierdoor zal jou kite plat op het water komen te liggen met de kracht op 1 lijn (die 5de lijn). Daarnaast is de vijfde lijn heel handig om de kite te kantelen als hij uit de lucht is gevallen , om daarna te herstarten .