Techniek éénlijner

Aanschaf vlieger ,

De keuze van je vlieger / kite hangt in de eerste plaats af van wat je ermee wil gaan doen. Wil je gewoon een vliegertje oplaten om een beetje sfeer in de lucht te krijgen of wil je met je vlieger of jijzelf , stunts uithalen in de lucht. Er is voor ieders wat wils. Als je voor optie één kiest zit je hier goed.

 

anatomie éénlijner

  • 1. Bevestigingspunt : Dit is het punt waar jou lijn (en ) aan de toomlijnen worden vastgemaakt. In de meeste gevallen zit er een ringetje waar je dmv een katteklauw je lijn aan bevestigd.
  • 2. Voorzijde : de voorkant van de vlieger.
  • 3. Achterzijde : is de achterkant van de vlieger.
  • 4. Toming : met de toom kun je de juiste hoek van jouw vlieger instellen.
  • 5. Dwarsstok of spreidstok : deze stok zorgt er voor dat de vlieger zijn vorm behoud. Zodat de vlieger goed in model blijft tijdens het vliegeren.
  • 6. Middenstok : de naam zegt het al. Deze stok zit in het midden van de vlieger. De middenstok heeft de functie om de vlieger op de juiste spanning te houden.
  • 7. Neus : dat is de bovenkant van de vlieger. Het is ook een punt dat de meeste kans loopt op beschadigen.
  • 8 . Staart : dit is de onderkant van de vlieger , deze kan eventueel verzwaard worden om meer stabiliteit te verkrijgen.

Eenlijners worden bijna overal verkocht gaande van de supermarkt tot in de vliegerspeciaalzaak. Als je er helemaal geen verstand van hebt kan je het beste even langs gaan in de vliegerspeciaalzaak. De meeste vliegers uit de supermarkt vliegen ook wel , maar hier kan het zijn dat je nog wat aanpassingen aan de toming moet doorvoeren.

Het belangrijkste bij een vlieger / kite is de toming. De materialen van je vlieger hebben ook wel invloed op het gedrag van je kite maar het kan best zijn dat een vlieger samengesteld met de beste materialen niet goed vliegt , omdat de toming niet juist staat. Terwijl een kite gebouwd met minder goede kwaliteit van materialen maar met de juiste toming wel mooi , stabiel vliegt.

Wat is nu die toming , de toming zijn de lijnen die jou kite verbinden met de lijn(en) waar je kite mee wordt opgelaten. Deze kan je in max. 4 richtingen aanpassen. Bij éénlijners is de aanpassing van de toom maar in 2 richtingen van toepassing.

Als het toompunt in de richting van de staart wordt verplaatst, wordt de invalshoek van de vlieger groter. De vlieger komt steiler te staan. Hierdoor zal de vlieger meer weerstand opbouwen en wordt de trekkracht wordt groter. Let op , als je de toming te ver naar achteren plaatst zal je vlieger te verticaal in de lucht komen te hangen en zal hij niet stijgen , maar met zijn staart naar de grond zakken.

Als het toompunt in de richting van de neus wordt verplaatst komt de vlieger vlakker te staan tov. de wind. De druk in het zeil wordt minder, waardoor ook de trekkracht zal afnemen. De opwaartse kracht (lift) wordt groter. De vliegsnelheid zal toenemen, echter geld hier hetzelfde , als je de toming te ver naar de neus brengt zal je vlieger te horizontaal in de lucht komen en geen lift meer maken.

Je toming bijstellen doe je met kleine afstanden.

Het spreekt voor zich dat de toming van een 2d kite makkelijker af te stellen is dan die van een 3d kite. Je kan er best vanuit gaan dat als je vlieger vlot start de toming goed staat , valt hij steeds uit de lucht dan moet je hoogstwaarschijnlijk je toming bijstellen.

Veel vliegerplezier , mocht je er niet wijs uit geraken .

Je bent altijd welkom op ons terrein daar zijn altijd wel wat behulpzame kiters te vinden.

  [like]